Bengoth og hans eventyrere var ved at nærme sig byen Oakwood. "Hovedstaden i Elverriget - Endelig er vi ved at være fremme!", tænkte Bengoth, mens sveden drev ned over hans pande. Hans tankerække blev afbrudt, idet hans trofaste ven og rådgiver Gorath vendte sig om, og talte til ham: "Det er ved at blive sent, Bengoth! Måske skulle vi begynde at se os omkring efter en egnet lejrplads?" "Ja, god ide - Vi ønsker jo ikke at en elverpatrulje skal tro vi er fjender!" Med de ord, gav Bengoth ordre til at slå lejr, og da dette var gjort, fordelte Bengoth nattevagterne imellem alle våbenføre eventyrere. De der ikke var på vagt lagde sig til at sove.
Samtidig, nær lejrpladsen, var Ogrons lejemordere ved at gøre sig klar til at storme lejren - Hvis Bengoth og hans eventyrere skulle nå frem til Elverkongen, og aflevere beskeden fra Kong Torath, ville det se sort ud for Ogrons herre. Og derfor også se sort ud for Ogron...
Lerryn kedede sig lidt - Der skete aldrig noget når han var på vagt - og så her? Hvad havde Bengoth egentlig tænkt sig? At fjender skulle invadere selve Elverskoven? Han rettede sig lidt op, og prøvede forgæves at sidde lidt mere behageligt op af den træstamme han sad ved. Pludselig stivnede han - Hans skarpe elverøjne så let gennem mørket, og opfangede en bevægelse bag en nærliggende busk... Da han fik et glimt af et sværd, tøvede han ikke et sekund. "ALARM! OVERFALD!" skreg han, sprang på benene og lagde en pil an på sin bue... Da han så bevægelsen igen, affyrede han sin pil, mens våbenlarm nåede hans ører fra hovedlejren.
Hvad er rollespil? Det er et godt spørgsmål, som det er svært at svare præcist på - der er nemlig mange forskellige ting som bliver kaldt rollespil. Hos os spiller vi den oprindelige type rollespil. Her er der typisk en gamemaster, som styrer spillet, ved at beskrive den verden spillet foregår i for spillerne, som den ses gennem øjnene på spilpersonerne. Hver af de andre deltagere spiller så en spilperson i den verden, og spillet spilles ved at spillerne lever sig ind i rollen som deres person, og fortæller gamemaster hvad deres person gør ud fra det som gamemasteren beskriver. Live (også kaldet Liverollespil) kaldes også tit for rollespil, men Live er dog en del anderledes end rollespil, da man her klæder sig ud som den spilperson man lever sig ind i, og derefter bevæger sig rundt på spilstedet.
En rollespilsgruppe har normalt en gamemaster. Gamemasteren har fire vigtige opgaver: Først og fremmest skal han eller hun beskrive verden som den ses med spilpersonernes øjne. Gamemasteren har normalt også foreberedt en eller flere opgaver som spilpersonerne skal løse - det kunne f.eks. være "find og dræb dragen" eller "overbevis den lokale hertug om at det er en dårlig ide at tale ondt om kongen". Det er også gamemasteren som skal spille alle de bipersoner som spillerpersonerne møder undervejs igennem spillet. Sidst men ikke mindst er det gamemasteren som er den person som styrer spillets regler, og som ud fra disse beslutter hvilken virkning spilpersonernes handlinger har på situationen i spillet.
Herudover består rollespilsgruppen af et antal spillere. Spillerne styrer normalt hver en enkelt spilperson, som han eller hun lever sig ind i. Spilleren skal så forsøge at reagere på de situationer som gamemasteren beskriver, som sin spilperson ville have gjort. På den måde er rollespil meget som at fortælle en god historie, men med den forskel at spillerne, gennem den spilperson de spiller, kan påvirke historien. På den måde bliver spillet en fælles fortælling som er en blanding af gamemasterens opgave (som også ofte kaldes et scenarie eller et plot), og hvordan spillerne, gennem deres spilpersoner, løste den opgave.
Normalt er det gamemasteren som har til opgave at vurdere de ting som spillerne siger at deres spilpersoner foretager sig, og hvilken konsekvens det har for fortællingen. Men mange rollespilsgrupper bruger herudover et regelsæt, som både indeholder regler til at beskrive hvad en spilperson kan og hvem han er, og også regler til at afgøre resultatet af situationer hvor tilfældighed er indblandet, f.eks. om spilpersonen rammer (eller bliver ramt af) sin modstander. Der findes mange forskellige regelsystemer, nogle simple, andre meget komplicerede. Selvom regelsystemer ikke er nødvendige, kan det ofte være en hjælp til spillerne, da det gør det nemmere at forestille sig hvad spilpersonen kan og ikke kan, og for de mere komplicerede regler, også have en ide om hvor stor sandsynlighed der er for at klare en bestemt handling. Omvendt er der andre spilgrupper som synes at reglerne fjerner en del af fornøjelsen ved fortællingen.
Til slut er her historien fra toppen, skrevet som den kunne have foregået i et rollespil. Gamemasteren hedder Anders, og der er tre spillere: Rasmus, som spiller Bengoth, eventyrenes frygtløse leder - Jørgen, som spiller Gorath, en klog magiker - og Søren, som spiller Lerryn, en årvågen elver-bueskytte.
Gamemaster: Efter mange dages rejse, er I ved at nærme jer byen Oakwood, hovedstaden i Elverriget. Det er dog ved at blive aften, og der er stadig mindst 6 timers rejse inden i når frem.
Jørgen: (som Gorath): "Bengoth! Det er ved at være sent! Måske skulle vi begynde at se os omkring efter en egnet lejrplads?"
Rasmus: (som Bengoth): "Ja, god ide - Vi ønsker jo ikke at en elverpatrulje skal tro vi er fjender!" (til gamemaster): Er der nogen gode lejrpladser i nærheden?
Gamemaster: Ja, du kan se en egnet plads ikke så langt herfra.
Rasmus: (som Bengoth): "Lad os slå lejr herovre! Der er et godt sted!" (til gamemaster): Vi slår lejr der.
Søren (som Lerryn): "Hvordan fordeler vi nattevagten denne gang, Bengoth?"
Rasmus: (som Bengoth): "Jeg tager første vagt - Så kan du tage anden. Lorinn, du kan tage den sidste.
Gorath er nødt til at sove hele natten, hvis han skal kunne bruge magi i morgen."
Gamemaster: (som bipersonen Lorinn): "Javel, Bengoth!"
Gamemaster: I slår lejr og lægger jer til at sove... (slår med terninger for at finde ud af om der sker noget på Bengoths vagt)... Bengoths vagt forløber uden problemer...
Søren: (til gamemaster) Jeg afløser Bengoth.
Gamemaster: (slår igen med terninger - Resultatet angiver et overfald - Anders beslutter at det er Ogron og hans mænd der vil prøve
en sidste gang inden det er for sent) - Søren, slå et årvågenhedstjek
Søren: (slår med en terning, og slår 2 - Han klarer tjekket, da han har 8 i årvågenhed, og derved skal slå 8 eller lavere) Jeg klarer det!
Gamemaster: (til Søren) Du ser noget bevæge sig i en busk - Da du kigger nærmere efter får du øje på en sværdspids der stikker frem fra skjulet.
Søren: (til gamemaster): Jeg springer op og klargør min bue, mens jeg råber højt. Derefter sigter jeg på busken. (som Lerryn): "ALARM! OVERFALD!"
Gamemaster: Alle pånær Søren, slå et årvågenhedstjek for at se om I vågner, og træk 1 fra det I slår fordi Lyrinn råber så højt. Søren, du anbringer en pil på din bue og sigter mod busken.
Manden der skjuler sig prøver at rejse sig op.
Søren: (til gamemaster): Jeg skyder ham!
Gamemaster: Okay - Slå et bueskud-tjek.
Måske besejrer spilpersonerne Ogrons lejesvende - eller måske ender de alle deres dage her, kun en dagsrejse fra deres mål. Deres skæbne er i hænderne på deres spillere (og i mindre grad, hvor heldigt de ruller deres terningeslag). Uanset hvad, er en ting sikkert: Det bliver en spændende fortælling.