1: Con-Senariet
Et kort og ofte meget konkret (koncentreret) senarie. Da man ofte i con sammenhæng har meget lidt tid til at få det kørt af stablen, bliver der brugt meget lidt tid på character creation og dervil ofte være detaljer som er udarbejdet på forhånd for at få spillet til at kører (ofte i en specifik retning). Con-Senariet har ofte mellem 3-6 timer til at løbe af stablen. Derfor er det hensigtsmæssigt hvis spiller kan sætte sig og på under 30min kan have en karakter de kan spille (og helst forstå i et rimelig omfang).
2: Senariet
Et længere senarie som ofte har en del ukoncentreret dele. Senariet i sin heldhed vil ofte tage mere end 12+ timer at spille igennem i koncentreret form, derfor kan det bruges til f.eks. ungdomsskole sammenhæng hvor man har 2½ time om ugen i en lidt længere periode hvor der er mange pauser. Man har derfor mulighed for at bruge en del længere tid til PC kreationen. Det vil dog stadig være hensigtsmæssigt ikke at bruge mere end 3 timer på dette. Disse spil ligger ofte (men ikke altid) op til at en spiller tager stor del i kreationen af det han/hun skal spille i løbet af senariet.
3: Det lange Senarie (Campaign)
Et meget langt senarie eller flere episoder eller adskellige senarier der er skrevet sammen til en historie kan være inde for denne kategori. Campaign vil ofte tage meget lang tid at spille igennem i koncentreret form, og spilles ofte når en spil gruppen har perioder af 3-5+ timer i sammenhæng hvor man spille, og hvor man ikke bliver afbrudt af alt for mange pauser. Man bruger ofte rigtig lang tid på at lave karakterer til Campaigns og meget af processen ligger ofte hos den enkelte spiller.
Ovenstående er bare en kort beskrivelse af former som ofte ses. Hvis du har tilføjelse skriv dem endelig på så vi kan få dem added.
Debat:
- Hvad gør forskellen i karakter kreationen for spillet?
for spilleren?
for spilmesteren?
Hvad gør forskel i tid for spillet?
Hvilken form er den bedste?