D&D 5E (Kort anmeldelse)

Kom med ideer, post links til gode ressourcer, anmeld dit yndlingssystem, eller snak om rollespil generelt.
Besvar
Kasper Weinkouff
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 2. sep 2014, 19:53

D&D 5E (Kort anmeldelse)

Indlæg af Kasper Weinkouff » ons 3. jun 2015, 09:53

Som dedikeret rollespilsfanatiker, er det jo nærmest påkrævet at kende D&D. Jeg har selv spillet samtlige versioner, inklusiv 4.0 som jeg spillede fra level 6 til 30. Med version 3, 3.5 og 4, skete der dog det, at fokus blev flyttet gradvist fra karakterens udvikling som person, til karakteres udvikling rent spillemekanisk, hvilket ikke helt var min kop te.

Af samme grund faldt jeg ikke for Pathfinder, hvor karakterens spillemekaniske egenskaber næsten udelukkende er omdrejningspunktet i udvikling af karakteren. Det er eksempelvis meget brugt at planlægge sin krakters udvikling på forhånd, og bruge masser af tid på at finde de ultimative kombinationer af feats, magic items mv., så man kan dominere det næste encounter så meget som muligt – og helst overraske med en snedig regelkombination som andre ikke har tænkt over. Faktisk blev der set lidt skævt til mig da jeg ikke valgte den ultimative række af egenskaber mv. til min fighter, for så var han jo ikke nær så effektiv…..og jeg kan godt løfte sløret nu og sige, at hvis du er super-fan denne type rollespil, så hold dig fra D&D 5E :D

Jeg er mere af den gamle skole, hvor det hele handler om heltenes personer og den historie der udspiller sig omkring dem, og hvor encounters sjældent er balancerede. For mig er det fortælling om det gode mod det onde, og rejsen til målet. Det handler om beslutninger, aktive valg og konsekvenser, og selvfølgelig karakterens indbyrdes forhold - og dermed den dynamiske udvikling af karakteren.

Nok om mig. Nu til sagens kerne.

Jeg besluttede mig for at give systemet en chance til, og købte Players Handbook og Dungeon Masters Guide. Det tog mig ikke længe at finde ud af, at jeg sad med den bedste version af D&D til dato. De fleste klassiske racer og classes er alle tilstede, enten som individuelle entiteter, eller som variationer. Det samme gælder spells, magic items mv. Så de kendte elementer er tilstede, og der er ingen overraskelser på den front. Til gængæld er den mekaniske del af noget af en overraskelse.

Væk er enkelte værdier for enkelte skills og våben. Enten er du profficient, eller så er du ikke. Din profficiency bonus går fra +2 til max +6 og stiger efterhånden som du stiger i level. Denne stigning er den samme for alle classes. Dertil kommer din bonus for den tilknyttede grundegenskab (fx +2 hvis du har 15 i egenskaben). Disse to tal ligger du sammen og ligger til en d20. Er det over den aktuelle Difficulty Class eller Armor Class, ja så lykkedes du. Super simpelt! Det betyder også at der ikke er mega høje AC i spillet (mener en Gammel Rød Drage ligger på AC 25). Du har derfor en ok chance for at ramme de fleste monstre, men spørgsmålet bliver om du kan klare mosten når der bliver slået tilbage.

Efterhånden som du stiger i levels, så får du flere udviklingsmuligheder til karakteren, men der er ingen elementer der ”knækker” spillet. På visse levels kan du vælge at stige i dine grundegenskaber ELLER vælge et feat. Disse feats giver ofte profficiency eller en Advantage i visse situationer. Og netop Advateges (og Disadvanteges) er, i mine øjne, en af systemets styrker. Har du Advantage, slår du 2d20 og vælger den højeste (og den laveste hvis du har disadvantage). Det betyder eksempelvis at du ikke får +X for at ramme en modstander bagfra, du har bare Advantage. DM kan desuden give Advantage/Disadvantage som han/hun lyster.

Antallet af conditions er ligeledes reduceret kraftigt, og forsimplet væsentligt, så encounters er hurtige og smidige, og bliver ikke trukket ud i langdrag. Monsterne er også blevet lettere for DM at håndtere, samtidigt med XP systemet er blevet strømlignet. Apropos XP, så kræver level 1-3 under 1000XP i alt, så det går pænt hurtigt i starten, hvorefter det går i normalt tempo. Grunden er, at der på level 2 eller 3 (afhængig af Class) vælges en speciel variation af din Class (Lidt som prestige class), og din karakter begynder at blive mere og mere defineret.

Desuden er samtlige classes rigtig godt balancerede, og som en lille bonus, kan jeg fortælle at Bards er ret cool! På enkelte levels kan de vælge spells fra ALLE andre lister :-D Det er faktisk første gang jeg har overvejet at spille en Bard…..

Spillet indeholder en lang række andre tiltag der fjerner fokus fra den mekaniske del, og over på rollespillet, hvilket jeg er helt vild med, og der er ingen tvivl om at denne version bliver et hit.

Konklusion:
Er du til komplekse regler og elsker at sidde i timevis og lave + planlægge din karakter, samt finde mulige regler de hjælper dig til at "vinde" over DM i næste encounter, ja så er D&D 5E nok ikke noget for dig. Faktisk er der indført den gamle regel ”DM har sidste ord i alt”, så lange diskussioner om regler er nærmest ikke eksisterende (og de er ofte ikke nødvendige).

Er du nybegynder, så er det ganske enkelt emminet. Simple, effektivt og rollespilsfokuseret….og du behøver kun de tre grundbøger.

Er du (som mig) en old-school rollespiller der betragter rollespil som en involverende fortælling, og ikke som et avanceret brætspil, samt elsker fantasy, så er D&D 5E helt klart værd at kikke på. Det har i hver fald givet mig troen på den klassiske fantasy genre tilbage, og givet mig lyst til at udforske det igen.

/Kasper
This is the law: The purpose of fighting is to win. There is no possible victory in defense. The sword is more important than the shield and skill is more important than either. The final weapon is the brain. All else is supplemental.

Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

Re: D&D 5E (Kort anmeldelse)

Indlæg af René W. Nielsen » man 22. jun 2015, 00:47

Kasper Weinkouff skrev:...Konklusion:
Er du til komplekse regler og elsker at sidde i timevis og lave + planlægge din karakter, samt finde mulige regler de hjælper dig til at "vinde" over DM i næste encounter, ja så er D&D 5E nok ikke noget for dig. Faktisk er der indført den gamle regel ”DM har sidste ord i alt”, så lange diskussioner om regler er nærmest ikke eksisterende (og de er ofte ikke nødvendige).

Er du nybegynder, så er det ganske enkelt emminet. Simple, effektivt og rollespilsfokuseret….og du behøver kun de tre grundbøger.

Er du (som mig) en old-school rollespiller der betragter rollespil som en involverende fortælling, og ikke som et avanceret brætspil, samt elsker fantasy, så er D&D 5E helt klart værd at kikke på. Det har i hver fald givet mig troen på den klassiske fantasy genre tilbage, og givet mig lyst til at udforske det igen.

/Kasper
Jeg vil lige hurtigt ligge et par hurtige ord ind. Lige hurtigt før jeg kommer indpå 5th Edition. Al rollespil handler om hvordan man spiller det, nogen typer systemer har desvære en tendens til at få folk til kun at kigge på det mekaniske. 5th Edition, lige nu, er dette meget svært at gøre. Derfor virker det meget som Kasper skriver, og jeg er helt enig i at 5th Edition absolut er et system for folk der er glade for involveret historier. Forhåbentlig er det noget som man også har været i stand til ved tidligere editions. Men istedet for at jeg gentager mange af Kasper's ord, så vil jeg blot gentage
Kasper Weinkouff skrev:D&D 5E helt klart værd at kikke på.
Life is a tale of memories...

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst