Om Paranoia XP

Kom med ideer, post links til gode ressourcer, anmeld dit yndlingssystem, eller snak om rollespil generelt.
Besvar
Brugeravatar
Morten N Andersen
Administrator
Indlæg: 294
Tilmeldt: tors 5. maj 2011, 20:50
Kontakt:

Om Paranoia XP

Indlæg af Morten N Andersen » man 16. maj 2011, 06:23


Computeren informerer: Der findes en nyere version af denne Paranoia introduktion

Tillykke med din udnævnelse som troubleshooter, og din forfremmelse til clearance rød! (hvis du ikke har clearance rød eller højere, henvend dig da straks til dit lokale IntSec kontor for øjeblikkelig terminering som følge af læsning af materiale over din clearance – tak for din samarbejdsvilje). Computeren er din ven! Stol på Computeren!

Før Computeren herskede kaos. Folk var ulykkelige og fattige, krige og sygdomme hærgede menneskeheden, og de forræderiske kommunister holdt verden i et jerngreb. Men de første højprogrammører forenede deres kræfter, og skabte dels Alpha-Komplekset, og dels Computeren, vores ærede og elskede leder.

Nu om stunder lever vi i det utopiske samfund som vor ven Computeren har skabt for os, og vi, dens loyale undersåtter lever det perfekte liv under Dens beskyttelse. Tjen Computeren loyalt og uden tøven, thi Den er vor frelser og beskytter fra de grusomme rester af verden der befinder sig Udenfor.

Uheldigvis er vort samfund konstant truet af forræderiske elementer; Kommunister, sabotører, mutanter, hemmelige organisationer, utilfredse borgere, kommunister, beskidte tænder, dårlig ånde, terrorister og snavs har gentagne gange forsøgt at undertvinge vort glorværdige samfund, men takket være Computerens genialitet og magt er det og vil det aldrig lykkedes disse kræfter at underkue os.

Computeren bruger mange midler i beskyttelsen af vores samfund: Total overvågning, således at forrædere nemt kan opdages; IntSec, det hemmelige politi, der modigt og årvågent afslører forrædere iblandt os; Armed Forces, der med deres sublime træning og overlegne våben kan besejre enhver udefrakommende fjende; og naturligvis Troubleshooters som dig selv, modige agenter forfremmet fra de infrarøde masser med det ene formål at tjene computeren ved at påtage sig de missioner som ingen andre vil røre med en ildtang er dygtige nok til at påtage sig. Du er en af disse Troubleshooters, en af Computerens modige og loyale tjenere, og du arbejder hårdt efter det oprindelige Troubleshooter-motto: "To find trouble, and shoot it" (dette oprindelige motto erstatter alle tidligere oprindelige mottoer).

Yderligere information kan findes i Standardiseret Vejledning til Nye Troubleshooters. Stol på Computeren! Computeren er din ven!
---------
Paranoia XP er på mange måder et meget anderledes rollespilssystem end du måske er vant til, og lægger op til en temmelig speciel spillestil:
  1. Paranoia XP køres normalt som classic. Paranoia XP kørt på den måde, fokuserer stærkt på satire og det sjove i umulige situationer. Alpha Complex er i denne stil ved at kollapse under sit eget bureaukrati, de fleste embedsmænd er enten korrupte eller inkompetente, og Computeren selv er ekstremt paranoid, er fyldt med programmeringsfejl og hyppige nedbrud, og ofte ved højre processor ikke hvad venstre processor foretager sig (Computeren er naturligvis stadig overbevist om sin egen ufejlbarlighed - Stol på Computeren!). Det gør at spillet er fokuseret på det sjove i at forsøge at afsløre (eller bare overbevise sine overordnede om) de andre spilleres forræderi, samtidig med at man forsøger at undgå at blive offer for Alpha Kompleksets turbulente, frustrerende og tossede dagligdag.
  2. Den første vane du må skille dig af med er ideen om sammenhold imellem spillerne. I andre spil, lægges der op til at du samarbejder som en del af et team, gør en indsats for din eventyrergruppe, deler skatte ligeligt, undgår intern splid i gruppen, og i det hele taget er ”do-gooders” der holder sammen mod omverdenen. I Paranoia er det oftest forbundet med døden at stole for meget på de andre spillere – stol ikke på nogen, mindst af alt på dine medspillere. Alliancer i Paranoia XP er som regel kortvarige og med dødelig udgang.
  3. Spillet går grundlæggende ud på at finde, afsløre og evt. nedkæmpe eventuelle forrædere. I spillet er du hemmeligt både mutant og medlem af en hemmelig organisation, og derfor en forræder, og hvis dine medspillere finder ud af dette vil de gladeligt skaffe sig af med dig. Derfor, få skovlen under dine medspillere, før de får skovlen under dig.
  4. I andre spil belønnes du med forbedret udstyr og evner efterhånden som spillet skrider frem. I Paranoia XP vi du hurtigt lære at det bedste udstyr som regel er eksperimentelt og derfor risikabelt. Din mutantkræft er også altid forbundet med en vis risiko, uanset hvor effektiv den er når den rent faktisk virker.
  5. Andre spil lægger op til at man gradvist udvikler en dyb kompleks personlighed man derefter rollespiller, nogle gange strakt ud over flere måneders virkelighedstid. I Paranoia XP er det til gengæld sjældent smart at knytte sig for tæt til sin spilperson, da han som regel har en forventet levetid målt i timer. Det kan derfor anbefales at finde på nogle få overordnede karaktertræk i stedet, og så fylde resten ind med din egen personlighed.
  6. Mange andre spil har omfattende character generation processer, detaljerede kampregler for bevægelse, antal angreb, specielle evner og lignende til at sikre spilleren maksimal kontrol over næsten alle situationer. I Paranoia har spilleren ingen kontrol. Gamemasteren definerer alle detaljerede regler og er den eneste der kender de overordnede regler. Din karakter overlever udelukkende på GMs nåde, som beskytter dig mod de andre spillere (og omgivelserne) så længe du underholder GM og de andre spillere. Vær underholdende eller din karakter er færdig! GM fortæller dig hvad du ser. Du siger hvad du ønsker at gøre. GM fortæller dig hvad der sker. I Paranoia XP kan det ikke betale sig at forsøge at maksimere din taktiske fordel. Gå i stedet efter at maksimere din dramatiske fordel. Den spiller der skaber det mest dramatiske og underholdende spil lever som regel længst. Skab underholdning for hele gruppen, både GM og spillere, og Skæbnen vil smile til dig så du kan læne dig tilbage og nyde at se de kedelige characters falde som fluer. Lyder det ikke sjovt? Selvfølgelig gør det det, morskab er obligatorisk. Stol på Computeren!
Generelt kan de vigtigste regler en spiller bør følge, opsummeres i følgende tre små huskeregler:
  1. GM har altid ret!
  2. Undgå at kende reglerne! Som troubleshooter af clearance rød har du ikke tilstrækkelig clearance til at kende reglerne. Undgå derfor at afsløre det modsatte, f.eks. ved at diskutere regler med GM (som er meget forræderisk). Se i øvrigt regel nr. 1
  3. Vær underholdende! Din character er forræder mod Alpha-komplekset – derfor er de andre spillere ude efter dig. Den bedste måde at forhindre dem i det er PPer. PPer får du i belønning af GM for at være underholdende. Og den bedste beskyttelse er GMs velvilje, som du også opnår ved at være underholdende.
Morten Nygaard Andersen
Webmaster

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst