[The Kingdom] - Game Development
: lør 10. dec 2011, 04:48
Grundet det store antal gange vi har spillet kingdom, har jeg haft snakket om at lave denne tråd på forummet i nogen tid. For at udvikle "The Kingdom" bedst muligt er der brug for spiller input efter de har prøvet de forskellige dele af spillet. Derfor vil der er nogen sammenhæng blive testet små ændre eller have fokus på nogen MEGET specifikke dele af spillet.
Spørgsmål vil blive lavet med fed. Det kan være ja eller nej spørgsmål, eller hvad syntes du er bedst, men i bedes samtidig give en forklaring på HVORFOR i mener ja eller nej og hvorfor i mener det er bedre.
PT. har sliders haft en relativ effekt hvilket ikke har haft den hensigtsmæssige retning for spillet generelt derfor prøver jeg at gå væk fra det. Dog er det ret svært bare at komme med et udkast til hvordan ens hertugdømme ud af den blå og som sådan give GM en ide om hvad man vil -> derfor går jeg nok væk fra sliders og mere over til noget mere håndgribeligt.
Der er en del mekaniker i spillet som ikke bliver vist for spillerne. Det er grundet problem stilling ved at spille brætspillet kontra rollespillet. Er det vigtigt at system mekaniker er nemme at gennemskue?
Wizards var en nødvendighed indtil vi gik over til Crystal Kugler. Er denne udvikling god? Det fjerner mere magi fra verdenen "The Kingdom" ligger i og generelt var folk glade for den virklighedsnærer del af spillet.
Der vil blive introduceret mere i forhold til befolkning vs hær i den næste test. Og befolkning vil generelt blive influeret af landets størrelse. Size of nation vs quality of units. Samt fokus på militær ELLER handel/produktion. Kommentarer?
Opsætningen af ens område:
Sheet:
Udarbejdelsen af et sheet til at noterer detaljer om ens område er underway, men hvor vigtigt mener du sheetet er? - Men da jeg generelt ikke sidder på en spiller plads er jeg ikke sikker på hvad i som spillerer mener er vigtigt. Hvilke ting ville du gerne have var med på sheetet? Jeg har haft været meget på passelig med at give tal på enheder for hær og penge mest af frygt for igen udnyttelse. Er det godt eller skidt at have tal på sine ting?
Ville du gerne se en "leader profile" på sheetet?
Lavelse af område: Der har været nogen forskellige forslag til hvordan man kunne starte med at lave sit område, denne process kan enten laves meget, meget lang eller man kan lave den super hurtig, igen det kommer anpå hvad man gerne vil bruge det til, de sidste gange har der bare været stor vægt på at komme i gang hurtigt. Her er 3 muligheder som jeg ser man kan gøre.
Random Generated: Dit område bliver lavet "at random" inden for nogen specifikke parameter som enten er Point System eller Frit Lavet. Ressources og hvordan dit dukedom er da du kommer til magten i område er ikke bestemt af dig på forhånd men bliver lavet "at random". Dette kan være med til at vise at man ikke har regeret fra starten af og at man selv skal bruge tid til at forme sit egent hertugdømme indadtil. Ville dette være godt for spillet? Det kan skabe en ekstra "arena" hvor spilleren skal være aktiv. Dog betyder det at spilleren skal bruge mere tid sammen med GM hence er dette nok bedst hvis man er få spillere. Men det kommer så mere til at fokuserer på dig som hertug.
Frit Lavet: Her mener jeg at frit lavet er mest til for flair og hvordan man ønsker noget noget som ikke er godt at placerer i et system. Dette giver en stor mulighed for at være Arkitet for ens område da du har utrolig stor råderum over hvordan du gerne vil have området. Dog er det enormt tidskrævende på for spillere og GM. Hvad mener du om denne stil?
Fixed Point System: Dit område er lavet inden for nogen specifikke parameter som bestemmer hvordan dit område er. Nogen af disse parameter kunne være inden for befolkningen, landet (jord type, størrelse etc.). Alle Parameter starter i midten, hvis du bevæger en ting op er der noget andet (ret specifikt som bevæger sig ned af)Hvad mener du om denne stil?
Placeable Point System: Bygger på point system. Du har X points at placerer i de forskellige parameter, det vil sige du skal vælge noget til mens noget går fra. Super områder kan som sådan ikke eksisterer (høj handel, produktion og militær PER indbygger). Der vil altid være nogen ting som man ikke er specielt god til. Og så noget man er god til. Hvad mener du om denne stil?
Foreslag til andre måder at gøre det på?
Special Features:
Listen er under udarbejdelse. Forslag til special features til et område?
Hoved katagorier er; "Samfund", "Handel & Produktion", "Hær", "Flåde".
Idéen bag special features er at dette er hvad der gør jeres område specielt. Skal disse frit kunne vælges? Point System Based? Eller Randommes? Årsag til at listen ikke bliver vist er at hvis man gerne vil have en Special Feature kunne man også vælge katagori også ville man få en tildelt. Hvordan tror du dette ville virke?
Lige nu er listen ukendt (ikke offentlig), så man ikke bare kan lave målrettet heads hend mod noget som man tror er muligt at opnå fordi den står jo på listen...
Skal Special Features listen være kendt eller ukendt?
Selvfølgelig hvis de frit skal kunne vælges er de kendte, dog er nogen af dem ikke egnede til at starte med mens andre er egnede...
Forslag til hvordan man eventuelt kunne gøre det?
Det skal dog også siges at man kan arbejde sig hend for at få flere at disse special features ligesom man også kan midste dem. Hvad godt er det at have utrolig gode ryttere hvis de bliver slagtet og ens heste stjålet?... Skal man kunne få Special Features efter start?
Advisors: Archtypes/Ærketyper
[Udenrigs/Diplomat/Spy], [Indenrigs/Befolknings/Internal Affairs], [Hær/General], [Flåde/Admiral], [Handel], [Produktion].
Som vist, er der pt 6 Ærketype rådgivere (ting fra Special Features ikke talt med). Mangler der nogen?. På nuværende tidspunkt bliver "placeable point system" brugt, det vil sige at der er en mængde point man kan dele ud på rådgiverne, ville 5 points være passende? Det gør at man ikke har alle advisor og allerede der bliver nød til at vælge nogen til eller fra, desto flere point desto bedre er de, 0 betyder at man ikke har den type advisor/rådgiver. Skal dette laves på en anden måde? Advisors/Rådgiverer har også en personlighed, som i et vis omfang har noget med jeres beslutninger at gøre. Er dette en god udvikling? Tidligerer var de mindless drones som bare gjorde hvad de fik besked på.
Skal Advisors/Rådgiver profiler være på sheetet?
Kort:
Skal der fortsat være kort eller fjerner det for meget fokus fra jer som spillere?
The King:
Det er nu muligt rent teknisk at afsætte kongen, det skal dog siges at landet bliver en del mere ustabilt og kaotisk (Chaos Tabel bliver skiftet ud med en anden Chaos tabel - som er lavet til dette specifikke formål). Tilgengæld er der ikke en konge som ind imellem kommer med sjove/underlige ordre. Er dette en god udvikling?
Skal der laves en manual når spillet er færdigt?
Forslag til andre ændringer?
Spørgsmål vil blive lavet med fed. Det kan være ja eller nej spørgsmål, eller hvad syntes du er bedst, men i bedes samtidig give en forklaring på HVORFOR i mener ja eller nej og hvorfor i mener det er bedre.
PT. har sliders haft en relativ effekt hvilket ikke har haft den hensigtsmæssige retning for spillet generelt derfor prøver jeg at gå væk fra det. Dog er det ret svært bare at komme med et udkast til hvordan ens hertugdømme ud af den blå og som sådan give GM en ide om hvad man vil -> derfor går jeg nok væk fra sliders og mere over til noget mere håndgribeligt.
Der er en del mekaniker i spillet som ikke bliver vist for spillerne. Det er grundet problem stilling ved at spille brætspillet kontra rollespillet. Er det vigtigt at system mekaniker er nemme at gennemskue?
Wizards var en nødvendighed indtil vi gik over til Crystal Kugler. Er denne udvikling god? Det fjerner mere magi fra verdenen "The Kingdom" ligger i og generelt var folk glade for den virklighedsnærer del af spillet.
Der vil blive introduceret mere i forhold til befolkning vs hær i den næste test. Og befolkning vil generelt blive influeret af landets størrelse. Size of nation vs quality of units. Samt fokus på militær ELLER handel/produktion. Kommentarer?
Opsætningen af ens område:
Sheet:
Udarbejdelsen af et sheet til at noterer detaljer om ens område er underway, men hvor vigtigt mener du sheetet er? - Men da jeg generelt ikke sidder på en spiller plads er jeg ikke sikker på hvad i som spillerer mener er vigtigt. Hvilke ting ville du gerne have var med på sheetet? Jeg har haft været meget på passelig med at give tal på enheder for hær og penge mest af frygt for igen udnyttelse. Er det godt eller skidt at have tal på sine ting?
Ville du gerne se en "leader profile" på sheetet?
Lavelse af område: Der har været nogen forskellige forslag til hvordan man kunne starte med at lave sit område, denne process kan enten laves meget, meget lang eller man kan lave den super hurtig, igen det kommer anpå hvad man gerne vil bruge det til, de sidste gange har der bare været stor vægt på at komme i gang hurtigt. Her er 3 muligheder som jeg ser man kan gøre.
Random Generated: Dit område bliver lavet "at random" inden for nogen specifikke parameter som enten er Point System eller Frit Lavet. Ressources og hvordan dit dukedom er da du kommer til magten i område er ikke bestemt af dig på forhånd men bliver lavet "at random". Dette kan være med til at vise at man ikke har regeret fra starten af og at man selv skal bruge tid til at forme sit egent hertugdømme indadtil. Ville dette være godt for spillet? Det kan skabe en ekstra "arena" hvor spilleren skal være aktiv. Dog betyder det at spilleren skal bruge mere tid sammen med GM hence er dette nok bedst hvis man er få spillere. Men det kommer så mere til at fokuserer på dig som hertug.
Frit Lavet: Her mener jeg at frit lavet er mest til for flair og hvordan man ønsker noget noget som ikke er godt at placerer i et system. Dette giver en stor mulighed for at være Arkitet for ens område da du har utrolig stor råderum over hvordan du gerne vil have området. Dog er det enormt tidskrævende på for spillere og GM. Hvad mener du om denne stil?
Fixed Point System: Dit område er lavet inden for nogen specifikke parameter som bestemmer hvordan dit område er. Nogen af disse parameter kunne være inden for befolkningen, landet (jord type, størrelse etc.). Alle Parameter starter i midten, hvis du bevæger en ting op er der noget andet (ret specifikt som bevæger sig ned af)Hvad mener du om denne stil?
Placeable Point System: Bygger på point system. Du har X points at placerer i de forskellige parameter, det vil sige du skal vælge noget til mens noget går fra. Super områder kan som sådan ikke eksisterer (høj handel, produktion og militær PER indbygger). Der vil altid være nogen ting som man ikke er specielt god til. Og så noget man er god til. Hvad mener du om denne stil?
Foreslag til andre måder at gøre det på?
Special Features:
Listen er under udarbejdelse. Forslag til special features til et område?
Hoved katagorier er; "Samfund", "Handel & Produktion", "Hær", "Flåde".
Idéen bag special features er at dette er hvad der gør jeres område specielt. Skal disse frit kunne vælges? Point System Based? Eller Randommes? Årsag til at listen ikke bliver vist er at hvis man gerne vil have en Special Feature kunne man også vælge katagori også ville man få en tildelt. Hvordan tror du dette ville virke?
Lige nu er listen ukendt (ikke offentlig), så man ikke bare kan lave målrettet heads hend mod noget som man tror er muligt at opnå fordi den står jo på listen...
Skal Special Features listen være kendt eller ukendt?
Selvfølgelig hvis de frit skal kunne vælges er de kendte, dog er nogen af dem ikke egnede til at starte med mens andre er egnede...
Forslag til hvordan man eventuelt kunne gøre det?
Det skal dog også siges at man kan arbejde sig hend for at få flere at disse special features ligesom man også kan midste dem. Hvad godt er det at have utrolig gode ryttere hvis de bliver slagtet og ens heste stjålet?... Skal man kunne få Special Features efter start?
Advisors: Archtypes/Ærketyper
[Udenrigs/Diplomat/Spy], [Indenrigs/Befolknings/Internal Affairs], [Hær/General], [Flåde/Admiral], [Handel], [Produktion].
Som vist, er der pt 6 Ærketype rådgivere (ting fra Special Features ikke talt med). Mangler der nogen?. På nuværende tidspunkt bliver "placeable point system" brugt, det vil sige at der er en mængde point man kan dele ud på rådgiverne, ville 5 points være passende? Det gør at man ikke har alle advisor og allerede der bliver nød til at vælge nogen til eller fra, desto flere point desto bedre er de, 0 betyder at man ikke har den type advisor/rådgiver. Skal dette laves på en anden måde? Advisors/Rådgiverer har også en personlighed, som i et vis omfang har noget med jeres beslutninger at gøre. Er dette en god udvikling? Tidligerer var de mindless drones som bare gjorde hvad de fik besked på.
Skal Advisors/Rådgiver profiler være på sheetet?
Kort:
Skal der fortsat være kort eller fjerner det for meget fokus fra jer som spillere?
The King:
Det er nu muligt rent teknisk at afsætte kongen, det skal dog siges at landet bliver en del mere ustabilt og kaotisk (Chaos Tabel bliver skiftet ud med en anden Chaos tabel - som er lavet til dette specifikke formål). Tilgengæld er der ikke en konge som ind imellem kommer med sjove/underlige ordre. Er dette en god udvikling?
Skal der laves en manual når spillet er færdigt?
Forslag til andre ændringer?