[The Kingdom] - Game Development

Find info om foreningens arrangementer og scenarier, kom med forslag, og giv ris og ros til overståede aktiviteter.
Låst
Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

[The Kingdom] - Game Development

Indlæg af René W. Nielsen » lør 10. dec 2011, 04:48

Grundet det store antal gange vi har spillet kingdom, har jeg haft snakket om at lave denne tråd på forummet i nogen tid. For at udvikle "The Kingdom" bedst muligt er der brug for spiller input efter de har prøvet de forskellige dele af spillet. Derfor vil der er nogen sammenhæng blive testet små ændre eller have fokus på nogen MEGET specifikke dele af spillet.

Spørgsmål vil blive lavet med fed. Det kan være ja eller nej spørgsmål, eller hvad syntes du er bedst, men i bedes samtidig give en forklaring på HVORFOR i mener ja eller nej og hvorfor i mener det er bedre.

PT. har sliders haft en relativ effekt hvilket ikke har haft den hensigtsmæssige retning for spillet generelt derfor prøver jeg at gå væk fra det. Dog er det ret svært bare at komme med et udkast til hvordan ens hertugdømme ud af den blå og som sådan give GM en ide om hvad man vil -> derfor går jeg nok væk fra sliders og mere over til noget mere håndgribeligt.

Der er en del mekaniker i spillet som ikke bliver vist for spillerne. Det er grundet problem stilling ved at spille brætspillet kontra rollespillet. Er det vigtigt at system mekaniker er nemme at gennemskue?

Wizards var en nødvendighed indtil vi gik over til Crystal Kugler. Er denne udvikling god? Det fjerner mere magi fra verdenen "The Kingdom" ligger i og generelt var folk glade for den virklighedsnærer del af spillet.

Der vil blive introduceret mere i forhold til befolkning vs hær i den næste test. Og befolkning vil generelt blive influeret af landets størrelse. Size of nation vs quality of units. Samt fokus på militær ELLER handel/produktion. Kommentarer?

Opsætningen af ens område:
Sheet:
Udarbejdelsen af et sheet til at noterer detaljer om ens område er underway, men hvor vigtigt mener du sheetet er? - Men da jeg generelt ikke sidder på en spiller plads er jeg ikke sikker på hvad i som spillerer mener er vigtigt. Hvilke ting ville du gerne have var med på sheetet? Jeg har haft været meget på passelig med at give tal på enheder for hær og penge mest af frygt for igen udnyttelse. Er det godt eller skidt at have tal på sine ting?
Ville du gerne se en "leader profile" på sheetet?

Lavelse af område: Der har været nogen forskellige forslag til hvordan man kunne starte med at lave sit område, denne process kan enten laves meget, meget lang eller man kan lave den super hurtig, igen det kommer anpå hvad man gerne vil bruge det til, de sidste gange har der bare været stor vægt på at komme i gang hurtigt. Her er 3 muligheder som jeg ser man kan gøre.

Random Generated: Dit område bliver lavet "at random" inden for nogen specifikke parameter som enten er Point System eller Frit Lavet. Ressources og hvordan dit dukedom er da du kommer til magten i område er ikke bestemt af dig på forhånd men bliver lavet "at random". Dette kan være med til at vise at man ikke har regeret fra starten af og at man selv skal bruge tid til at forme sit egent hertugdømme indadtil. Ville dette være godt for spillet? Det kan skabe en ekstra "arena" hvor spilleren skal være aktiv. Dog betyder det at spilleren skal bruge mere tid sammen med GM hence er dette nok bedst hvis man er få spillere. Men det kommer så mere til at fokuserer på dig som hertug.

Frit Lavet: Her mener jeg at frit lavet er mest til for flair og hvordan man ønsker noget noget som ikke er godt at placerer i et system. Dette giver en stor mulighed for at være Arkitet for ens område da du har utrolig stor råderum over hvordan du gerne vil have området. Dog er det enormt tidskrævende på for spillere og GM. Hvad mener du om denne stil?

Fixed Point System: Dit område er lavet inden for nogen specifikke parameter som bestemmer hvordan dit område er. Nogen af disse parameter kunne være inden for befolkningen, landet (jord type, størrelse etc.). Alle Parameter starter i midten, hvis du bevæger en ting op er der noget andet (ret specifikt som bevæger sig ned af)Hvad mener du om denne stil?

Placeable Point System: Bygger på point system. Du har X points at placerer i de forskellige parameter, det vil sige du skal vælge noget til mens noget går fra. Super områder kan som sådan ikke eksisterer (høj handel, produktion og militær PER indbygger). Der vil altid være nogen ting som man ikke er specielt god til. Og så noget man er god til. Hvad mener du om denne stil?
Foreslag til andre måder at gøre det på?

Special Features:
Listen er under udarbejdelse. Forslag til special features til et område?
Hoved katagorier er; "Samfund", "Handel & Produktion", "Hær", "Flåde".
Idéen bag special features er at dette er hvad der gør jeres område specielt. Skal disse frit kunne vælges? Point System Based? Eller Randommes? Årsag til at listen ikke bliver vist er at hvis man gerne vil have en Special Feature kunne man også vælge katagori også ville man få en tildelt. Hvordan tror du dette ville virke?

Lige nu er listen ukendt (ikke offentlig), så man ikke bare kan lave målrettet heads hend mod noget som man tror er muligt at opnå fordi den står jo på listen...
Skal Special Features listen være kendt eller ukendt?
Selvfølgelig hvis de frit skal kunne vælges er de kendte, dog er nogen af dem ikke egnede til at starte med mens andre er egnede...
Forslag til hvordan man eventuelt kunne gøre det?

Det skal dog også siges at man kan arbejde sig hend for at få flere at disse special features ligesom man også kan midste dem. Hvad godt er det at have utrolig gode ryttere hvis de bliver slagtet og ens heste stjålet?... Skal man kunne få Special Features efter start?

Advisors: Archtypes/Ærketyper
[Udenrigs/Diplomat/Spy], [Indenrigs/Befolknings/Internal Affairs], [Hær/General], [Flåde/Admiral], [Handel], [Produktion].
Som vist, er der pt 6 Ærketype rådgivere (ting fra Special Features ikke talt med). Mangler der nogen?. På nuværende tidspunkt bliver "placeable point system" brugt, det vil sige at der er en mængde point man kan dele ud på rådgiverne, ville 5 points være passende? Det gør at man ikke har alle advisor og allerede der bliver nød til at vælge nogen til eller fra, desto flere point desto bedre er de, 0 betyder at man ikke har den type advisor/rådgiver. Skal dette laves på en anden måde? Advisors/Rådgiverer har også en personlighed, som i et vis omfang har noget med jeres beslutninger at gøre. Er dette en god udvikling? Tidligerer var de mindless drones som bare gjorde hvad de fik besked på.
Skal Advisors/Rådgiver profiler være på sheetet?

Kort:
Skal der fortsat være kort eller fjerner det for meget fokus fra jer som spillere?

The King:
Det er nu muligt rent teknisk at afsætte kongen, det skal dog siges at landet bliver en del mere ustabilt og kaotisk (Chaos Tabel bliver skiftet ud med en anden Chaos tabel - som er lavet til dette specifikke formål). Tilgengæld er der ikke en konge som ind imellem kommer med sjove/underlige ordre. Er dette en god udvikling?

Skal der laves en manual når spillet er færdigt?
Forslag til andre ændringer?
Life is a tale of memories...

Brugeravatar
Frederik Klejs
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 8. maj 2011, 21:14

Re: [The Kingdom] - Game Development

Indlæg af Frederik Klejs » lør 10. dec 2011, 17:33

Er det vigtigt at system mekaniker er nemme at gennemskue?
Nej men det er vigtigt at man er klar over at man kan influerer resultatet ved at tage de nødvendige forberedelser.
Wizards var en nødvendighed indtil vi gik over til Crystal Kugler. Er denne udvikling god?
Personligt kan jeg bedre lide det med kugler... men jeg har ikke noget imod wizards, men så synes jeg også man skal gå hele vejen og lade os spille elvere og orker.
Der vil blive introduceret mere i forhold til befolkning vs hær i den næste test. Og befolkning vil generelt blive influeret af landets størrelse. Size of nation vs quality of units. Samt fokus på militær ELLER handel/produktion. Kommentarer?
Den måde det kørte på (d.10/12 2011) synes jeg var ret god. Bedre end de andre i hvert fald.
Sheet?
Ja for pokker masser af sheets til alt. Folk skal faktisk overveje deres karakter og ikke bare et land de gerne vil regerer. Jeg synes man skal lave en leder profil og lave stats til landet.
System for generating land
At man selv sætter sine points synes jeg er en mega god idé. At det får en virkelig effekt synes jeg også ville være fedt. Men nu beder jeg om at du laver et helt rp system...

De næste jeg vil besvare kort tror jeg.
Kort? JAA JAA JAA JAAAAAA

Special Features? OFC det er jo flaver all day long, the holy land of the true god for the win!!

Advisors? Som retainers i WoD er de ikke bare nobody and need some thought imo.

The King?
Jeg synes faktisk at det ville være bedre uden en konge... mere som om Onsdagen hvor vi jo laver ting selv og ikke på samme måde er sammen. Jeg kan bedre lide den lille fjentlighed der skabes når man ikke er bundet så meget sammen.

Bertram
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 16. maj 2011, 14:12

Re: [The Kingdom] - Game Development

Indlæg af Bertram » lør 10. dec 2011, 21:03

Too long; read anyways

er det vigtigt at game mechanics er lette at gennemskue?
Jeg synes ikke nødvendigvis at Gamemechanics skal være nemme at gennemskue. Det gør det lidt mere frit at nogle af reglerne er skjulte. Selvfølgelig skal der være nogle basis regler, men generelt passer settingen bedre til skjulte mechanics.

Wizards var en nødvendighed indtil vi gik over til Crystal Kugler. Er denne udvikling god?
Ja, udviklingen fra wizards til krystalkugler passer virkelig godt. Jeg ville helst have haft det sådan at man fysisk var til stede i at råd. Krystalkuglerne er dog bedre da det udelukker muligheden for at komme anstigende med en hær eller en assasin. Så krystalkuglen fremmer diplomatiet i den retning jeg også fornemmer at du gerne vil ha spillet til at køre. Hvor wizards er lidt for meget. kontakten skal ikke manifesteres i en person.

Der vil blive introduceret mere i forhold til befolkning vs hær i den næste test. Og befolkning vil generelt blive influeret af landets størrelse. Size of nation vs quality of units. Samt fokus på militær ELLER handel/produktion. Kommentarer?
En test lyder rigtig godt, jeg mener dog at man generelt selv skal have lov til at bestemme størrelse (og her skal der heller ikke være så stor forskel på regionerne) og generelt også befolkningstæthed, det kan evt. laves som en special feature til ens hertugdømme. Hær er også en god ting, og det gør ikke så meget at der er nogle der har en større hær en nogle andre, da dette giver et stort ekstra lag i spillet.

karakter/hertugdømme sheet?
Character sheets vil nok hjælpe med at holde styr på ens land, hvor det før mere har været grundideen man så politisk diskuterer ud fra, så at man får nogle faktiske tal på ens land. det vil danne et mere solidt grundlag for ens land og kan nok også hjælpe nye kingdom-spillere med at lave et land. Sheets er en god ide så længe det ikke hæmmer diplomatiet.

landgeneration stil
Jeg er helt klart tiltrukket af at lave landet frit som mulighed nr 2, da det er en del af charmen ved settingen at skulle lave sit eget land og skulle styre det ud fra hvad man har lavet. Mulighed 1 med at man overtager landet efter en anden passer ikke rigtig ind i systemet. Så den optimale løsning mener jeg er en blanding mellem mulighed 2 og 3

Special features
Special features er nok et godt ekstra lag i spillet, men de skal frit kunne vælges. Da du startede med at køre kingdoms var der utrolig mange randoms og det er blevet bedre efterhånden som du er gået væk fra det *ser skummelt på det stolte jern-emperie, der ikke havde jern, men istedet masser af kvæg og korn* så. special features er en god ting, men med måde.
det gør ikke noget at special features listen er kendt, så kan du evt. dele dem op i kategorier med start og bonus features

advisors
Jeg ville nok foretrække hvis advisors bare var til for at informere om muligheder og informere en om situationen. Jeg ville hellere have et politisk syn, der vendte ud af mod de andre spillere istedet for indad mod sit eget land. så advisors kan godt være der på den måde at de repræsenterer ens fokus, 5 point er nok meget passende så længe der er et loft på hver enkelt advisor.

kort?
JA, der skal stadig være kort, geografien fylder utrolig meget i kingdoms og det skulle det gerne blive ved med. Det giver en masse konflikter og diskussioner og handling at vide hvor hinanden ligger og hvem der er naboer.

Kongen
Kongen har indtil nu virket som en stabilisator, at kongen kan væltes er en ok effekt. Det vil nok først blive gjort når tingene er faldet lidt til ro og folk har indfundet sig.

Mere?
JA, ressourcer!
om der er ressourcer i spillet giver et ekstra trade element, men det bliver også lidt mere spil agtigt, men selv mener jeg at ressourcer var en god ide, fordi det er en stor belutning hvem og hvad man skulle handle med "the pen is mightier than the sword".

Keep on the good work!
in front of every great wizard is a doomed apprentice

Brugeravatar
Morten N Andersen
Administrator
Indlæg: 294
Tilmeldt: tors 5. maj 2011, 20:50
Kontakt:

Re: [The Kingdom] - Game Development

Indlæg af Morten N Andersen » lør 10. dec 2011, 22:03

Nu har jeg ikke været med i seneste inkarnation, men jeg skriver alligevel 8-) (20%)
René W. Nielsen skrev:Der er en del mekaniker i spillet som ikke bliver vist for spillerne. Det er grundet problem stilling ved at spille brætspillet kontra rollespillet. Er det vigtigt at system mekaniker er nemme at gennemskue?
De præcise mechanics er ikke nødvendige at kende, men man bør have en ide om "magnitude"/vigtigheden af de valg man foretager i den forbindelse (i.e. "hvis jeg nedprioterer handel, hvilke områder vil det så have indflydelse på, i hvilken retning, og vil det være en lille, mellem, eller stor indflydelse, relativt set")


René W. Nielsen skrev:Wizards var en nødvendighed indtil vi gik over til Crystal Kugler. Er denne udvikling god? Det fjerner mere magi fra verdenen "The Kingdom" ligger i og generelt var folk glade for den virklighedsnærer del af spillet.
Agree, brugen af krystal-kugler er en abstraktion som giver spillerne mulighed for at kommunikere, og det bør efter min mening være kommunikationen som er i fokus, og ikke kommunikationskanalen.


René W. Nielsen skrev:Der vil blive introduceret mere i forhold til befolkning vs hær i den næste test. Og befolkning vil generelt blive influeret af landets størrelse. Size of nation vs quality of units. Samt fokus på militær ELLER handel/produktion. Kommentarer?
Hænger lidt sammen med "graden af frihed til at designe sit land" - se min bemærkning om det emne


René W. Nielsen skrev: Opsætningen af ens område:
Sheet:
Udarbejdelsen af et sheet til at noterer detaljer om ens område er underway, men hvor vigtigt mener du sheetet er? - Men da jeg generelt ikke sidder på en spiller plads er jeg ikke sikker på hvad i som spillerer mener er vigtigt. Hvilke ting ville du gerne have var med på sheetet? Jeg har haft været meget på passelig med at give tal på enheder for hær og penge mest af frygt for igen udnyttelse. Er det godt eller skidt at have tal på sine ting?
Ville du gerne se en "leader profile" på sheetet?
Præcise tal er mindre vigtige end en relativ skala efter min mening, jvf. min kommentar til pkt. 1. Leader profile ville jeg nok ikke sætte pris på, fokus er jo med vilje lagt så lederen (een selv) er en abstrakt størrelse og ikke en "player character".


René W. Nielsen skrev: Lavelse af område: Der har været nogen forskellige forslag til hvordan man kunne starte med at lave sit område, denne process kan enten laves meget, meget lang eller man kan lave den super hurtig, igen det kommer anpå hvad man gerne vil bruge det til, de sidste gange har der bare været stor vægt på at komme i gang hurtigt. Her er 3 muligheder som jeg ser man kan gøre.
<snip>
Jeg mener personligt at det er vigtigt for fornøjelsen i spillet at man har stor indflydelse på sit land, men på den anden side at de spil hvor det har været helt frit har været "plaget" af selvmodsigelser og lande som ikke gav nogen mening at all. Så Fixed point/placeable point - evt. sat af GM ud fra en "frit lavet" beskrivelse som spiller kommer med, og som GM så "oversætter" til mechanics (et godt kompromis imellem de to, imho, og gør også at spiller stadig finder på flavor istedet for bare genererer et "provins-Player Character sheet") Det kan så gøres balanceret (for et mere turnerings/konkurrencebaseret spil) eller open-ended (for et "beløn-de-kreative") mere simulationsagtigt spil. Giv evt. et par "solide" men basale (i.e. uden for mange special features som skal bruges aktivt for at være effektive) pregens til de spillere som bare vil have "et rige fokuseret på krig (spartans)" men ikke har lyst til at kaste sig ud i en længere beskrivelse. Og jeg synes klart at trade ressources skal tilbage i en eller anden form! :)


René W. Nielsen skrev: Special Features:
<snip>
Ville håndtere dem som en del af den metode jeg nævnte omkring creation ovenfor, ifht. hvilke features man startede med. Og så evt. gøre så man kunne fremelske nogle af dem under spillet (f.eks. ved at bygge et spy-academydiplomatskole og aftale med en anden spiller at han suppliede "trænere")


René W. Nielsen skrev: Advisors: Archtypes/Ærketyper
<snip>
Mht. advisors, så mener jeg klart at der mangler en måde at kvantificere hvor effektivt ens kommandoer er - og tror faktisk at stats på advisors kunne være et godt kompromis imellem stats på een selv (i.e. PC i et rpg og ikke strategi) og et mere komplekst underliggende regelsystem for at vurdere hvor "effektiv" en mission er. På den anden side skal det heller ikke tage overhånd, så man føler at man er tvunget ind i en bestemt arketype uden chance for at eksperimentere med andre ideer. Af samme grund synes jeg, jvf. min argumentation ovenfor, at "balancering" af point kun hører hjemme hvis man spiller spillet som a game to win (as opposed to as a simulation of kingdoms). Jeg ville bruge samme princip som for specials, nemlig assigne ud fra point i starten, og give mulighed for at improve in game.


René W. Nielsen skrev: Kort:
Skal der fortsat være kort eller fjerner det for meget fokus fra jer som spillere?
120% enig med Bertram!


René W. Nielsen skrev: The King:
Det er nu muligt rent teknisk at afsætte kongen, det skal dog siges at landet bliver en del mere ustabilt og kaotisk (Chaos Tabel bliver skiftet ud med en anden Chaos tabel - som er lavet til dette specifikke formål). Tilgengæld er der ikke en konge som ind imellem kommer med sjove/underlige ordre. Er dette en god udvikling?
Kongen giver en ramme i starten af spillet, men kan også være "spilforstyrrende" - Derved er kongen en stabilisator, som man kan "fjerne" når han ikke længere er nødvendig. Jeg ville måske bare tone magnitude af hans decrees lidt ned så de ikke kan smadre alt eller er alt for underlige :D - det var f.eks. meget sjovere i sidste spil, hvor det var landenene udenom os som drev spillet, snarere end kongens gale decrees, synes jeg :)


René W. Nielsen skrev: Skal der laves en manual når spillet er færdigt?
Hvis det er nødvendigt ;)
Morten Nygaard Andersen
Webmaster

Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

Re: [The Kingdom] - Game Development

Indlæg af René W. Nielsen » fre 23. dec 2011, 19:52

Certain changes are discussed atm. Please come with input ^^

You need to DO something for special features to appear!

Currently the only NPC's that stays with you are your advisor's, and the advisors can not do anything in and off themselves, as such they can only give you the feedback as what the actions youve done has had an effect on.
Is there a need for more "permanent" NPCs to help the PC?

Advisors (flavor, advises on what is possible?): Ways of handling advisors
Point system - The advisors CAN do stuff
•Advisor Stars goes from 1-5, Start max is Star 2 or 3?
•Advisor Stars goes from 1-10, Start max Star 3?
•Advisor XP added?
•Categories: Economy, Military, Internal Affairs, Foreign Affairs (broader categories?)
•Beginner, Trained, Expert?
•Focus, Deficient, all others are "normal"?
•Province is, good at/bad at?
•Basic, Trained, Expert?

No-levels?
•Moved focus to specialist
•Advisor, only there as feedback

New random events: Gain random specialist (only way for people without Academies to gain Specialists)



Specialist - Specific Actions:
Special NPC's for specific actions - One use or Multiple uses?
In order to build an Academy the special feature connected to the type of Academy is required
Getting Specialist requires a Trainer, or Building that produces the certain kind of specialists - frequency depends on investment

• Military Academy, Produces a random military specialist
• Tactician - One battle better odds
• Logistic Expert - Improved supply lines
• Drill Master - Better units after training
• Siege Expert - Counters fortifications

• Internal Academy, Produces a random internal specialist
• Bounty Hunter - Helps in removing bandits or other elements
• Informer - Helps in removing civil unrest
• Architect - Special Buildings are build faster
• Prospector - Helps with Discoveries

• Espionage Academy, Produces a random espionage specialist
• Assassin - Removal of a [random] specialist
• Agent - Counter the action of a specialist targeting your realm
• Spy - Infiltrate area for numbers, urban garrison, foreign territory
• Scout - Infiltrate area for numbers, rural areas and movement, home territorial

• Foreign Academy, Produces a random foreign specialist
• Explorer - Helps with Discoveries
• Envoy, Trade Route Establisher - Improved trade route gains
• Envoy, Diplomat - Improve foreign relations
• Envoy, Instigator - Provoke unrest
• Saboteur - Destroys an improvement
Life is a tale of memories...

Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

Re: [The Kingdom] - Game Development

Indlæg af René W. Nielsen » man 5. nov 2012, 10:31

[The Kingdom] er nu nået til at et punkt hvor det er betragtet som færdigt, desvære er det blevet meget boardgame iforhold til rp-game, grundet denne udvikling er det ikke noget jeg kommer til at arbejde videre med, andet end balancing and tweaks every now and then.

Eventuelt interesseret kan tage kontakt til mig.
Life is a tale of memories...

Brugeravatar
Morten N Andersen
Administrator
Indlæg: 294
Tilmeldt: tors 5. maj 2011, 20:50
Kontakt:

Re: [The Kingdom] - Game Development

Indlæg af Morten N Andersen » man 5. nov 2012, 15:22

Tråden er låst pr. request
Morten Nygaard Andersen
Webmaster

Låst

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster