The Elite - US Special Forces rollespil

Find info om foreningens arrangementer og scenarier, kom med forslag, og giv ris og ros til overståede aktiviteter.
Kasper Weinkouff
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 2. sep 2014, 19:53

The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Kasper Weinkouff » lør 20. sep 2014, 16:36

Hej Rollespillere,

I næste måned starter jeg en ny kampagne i Afterhours med fokus på action, teamarbejde og planlægning. Kampagnen vil være struktureret som one-shots, så man kan deltage som man lyster. GM har altid et par karakterer med, og ALLE starter med en prægenereret karakter. Dør karakteren kan man få GM til at lave en ny ud fra et koncept, eller man kan selv leve en ny. I skal dog være opmærksom på, at hvis du dør og slev vil lave din karakter, så starter du HELT forfra uanset hvor gode de andre er. Din karakter får selvfølgelig lidt "XP" hvis du ikke er tilstede, men indgår ikke i spillet - se mere på websitet nedenfor.

Hvad er det så for en setting? I kender den bedre end nogen som helst anden setting: Jorden som den er i dag anno 2014.

Hvad går det ud på? I er US Special Forces, og udfører missioner baseret på virkelige hændelser i 2014.

Hvordan foregår det? Den første time af sessionen er planlægning af selve missionen. Det gælder både udstyr og detaljeret planlægning af angrebsvinkler og roller. Jo bedre I er til teamarbejde og planlægning, jo bedre chance er der for at I alle kommer levende ud igen. Efter den første time starter selve spillet. Der er pres på, så vær klar på at træffe hurtige beslutninger.

Hvad med selve systemet?
Vi spillet Twilight 2013. Systemet har fået massivt kritik for sin setting, med den er vi heldigvis ligeglade med. Det er klart det bedste system til action prægede ildkampe, og et system hvor en kugle er dødelig uanset hvor god din karakter er. Der er lagt vægt på realisme, så hvis man ikke tænker sig om, så bliver man hurtigt super skarp til at lave nye karakterer.

Hvem er jeg så? Som GM er jeg iskold, og er ret ligeglad med om I er glade for jeres karakterer. Der bliver ikke vist nåde i selve spillet, men tapperhed og handlinger ”Above and beyond the call of Duty” bliver altid belønnet.

Kampagnen er Pro-amerikansk og politisk af karakter, og er man ubekvem med dette, samt med moralske valg, så er det nok ikke lige den kampagne man skal byde ind på - men nu er I advaret.

Jeg har lavet et lille website til kampagnen, hvor I kan finde endnu mere info: http://kwei98.wix.com/delta

Giv gerne feedback, og jeg ved godt, at jeg staver som en høvl…..

De bedste hilsner
Kasper
This is the law: The purpose of fighting is to win. There is no possible victory in defense. The sword is more important than the shield and skill is more important than either. The final weapon is the brain. All else is supplemental.

Ryttersgaard
Indlæg: 168
Tilmeldt: tors 18. aug 2011, 10:33

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Ryttersgaard » søn 21. sep 2014, 07:36

Jeg er frisk på det her

Ryttersgaard
Indlæg: 168
Tilmeldt: tors 18. aug 2011, 10:33

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Ryttersgaard » søn 21. sep 2014, 08:21

Hvad præcist dækker skills'ne Field Craft, Street Craft, Gunnery,

Ryttersgaard
Indlæg: 168
Tilmeldt: tors 18. aug 2011, 10:33

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Ryttersgaard » søn 21. sep 2014, 09:58

Og er der noget max på skills ?

Kasper Weinkouff
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 2. sep 2014, 19:53

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Kasper Weinkouff » søn 21. sep 2014, 15:02

Gode spørgsmål :D Men de tager lidt tid at svare på…men her er et forsøg (snuppet fra regelbogen):

Systemet er lidt komplekst, så der vil helt sikkert være mange af denne slagt spørgsmål. Jeg er også selv lidt grøn i systemet, så jeg kører et trænings lille one-shot for en 2-3 spillere inden vi går i gang.

Fieldcraft encompasses basic wilderness survival skills: overland navigation, finding or building shelter, avoiding terrain hazards, locating and purifying water, foraging for food, fishing (also an Aquatics task), searching for abandoned equipment or supplies, and interpreting wild animal behavior. In addition, this skill also governs attempts to avoid detection in a wilderness or deserted urban environment (stealth in a populated area is a function of Streetcraft). Typical Actions: Stealthy movement is a simple action (AWA). Camouflaging a position or a stationary structure, vehicle, or character is also a simple action (AWA).

Streetcraft is a working knowledge of the ways in which urban areas are laid out and how their infrastructures and societies function. Navigation in unfamiliar cities falls under this skill, as does a general intuition for where a specific sort of place (e.g. game store, pizza parlor, hospital, Territorial Army armory) is likely to be located. In a deserted urban area, Streetcraft enables the character to scavenge food, water, shelter, and supplies. In a populated urban area, Streetcraft is used to avoid detection or evade pursuit.

Gunnery governs the use and maintenance of direct-fire weapons that the operator does not use in a hands-on mode. In most cases, this involves vehicle-mounted weapons such as a tank’s main gun or a strike fighter’s under-wing rocket pods, but it also covers towed antitank and antiaircraft guns.

Max på en skill er 64, men din værdi i den enkelte skill bestemmer kun hvor mange terninger du har at slå med. Alle slag anvender en eller anden attribute værdi (Awareness, Cognition, Fitness etc.) som udgangspunkt for succes, og din skill bestemmer hvor mange terninger du må slå med, og jo lavere du slår jo bedre. Derfor kan skills anvende forskellige attributes alt efter omstændigheder (GMs call).

Har du 0 i en skill slår du 2d20 og vælger den højeste (2d10H)
1-3 Novice (1d20)
4-7 Competent (2d20L – L betyder at du vælger den laveste)
8-15 Professional (3d20L)
16-31 Expert (4d20L)
32-63 Master (5d20L)
64+ Lengendary (6d20L)

Et eksempel: intimidation – Lad os sige at du har 10 i din skill (Professionel), 8 i Muscle og 10 i Cognition. Prøver du at intimidere med din fysiske styrke (MUS), slår du 3d20. Slår du under 8 klarer du din intimidation. Prøver du at intimidere med viden indenfor et område (COG), slår du 3d20, og slår du under 10 er det en succes.

Så er der selvfølgelig regler for hvor mange af terningerne der slår under det krævede slag (Margin of Succes) – jo flere jo bedre.

Hvad angår skills og attributes, så starter I LANGT over en almindelig person. De har ofte mellem 2 og 6 i skills og ca. 6 i de forskellige attributes.

Skills stiger stille og roligt efterhånden som du bruger dem - Attributes stiger i princippet ikke når du har lavet karakteren (udtagen CUF og OODA)
This is the law: The purpose of fighting is to win. There is no possible victory in defense. The sword is more important than the shield and skill is more important than either. The final weapon is the brain. All else is supplemental.

Ryttersgaard
Indlæg: 168
Tilmeldt: tors 18. aug 2011, 10:33

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Ryttersgaard » søn 21. sep 2014, 17:42

Oki.... så den toon jeg har prøvet at lave med 15 i longarm er fin nok

Hvad er CUF og ODDA / OODA ?

Kasper Weinkouff
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 2. sep 2014, 19:53

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Kasper Weinkouff » søn 21. sep 2014, 19:32

Det passer nok meget godt (8+3+4 er max som ny karakter i Longarm) :-)

Alle de karakterer som står under ”Team” er pre-genererede, og må gerne vælges. De er væsentligt mere erfarne end nye karakterer.

Coolness Under Fire (CUF)
Coolness Under Fire represents a character’s capacity to override his basic mammalian survival instincts. This comes from a combination of trained reflex, self-control, and willingness to accept injury as a consequence of action. To a certain extent, Coolness Under Fire can be considered a “courage attribute,” though it only addresses the limited subset of courage in the face of immediate physical danger (moral rectitude and similar forms of courage are roleplaying decisions or functions of Resolve). A character with a high CUF can unflinchingly face threats that freeze less stalwart comrades in their tracks or send them scurrying for cover.

Observe-Orient-Decide-Act (OODA) (ODDA var en stavefejl fra min side - er rettet)
Observe-Orient-Decide-Act determines how quickly a character can react to sudden, unexpected events, usually violent ones. This primarily stems from mental flexibility, but physical reflex speed is also a consideration. A character with a high OODA can respond to a threat at the drop of a proverbial hat while counterparts with lower OODA are still standing slack-jawed.
This is the law: The purpose of fighting is to win. There is no possible victory in defense. The sword is more important than the shield and skill is more important than either. The final weapon is the brain. All else is supplemental.

Karsten Lorenzen
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 21. sep 2014, 19:28

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Karsten Lorenzen » søn 21. sep 2014, 19:43

Jeg har ingen moralske issues der bliver stødt af at være pro amerikansk
Men jeg er bekymret for at jeg kun ville kunne hver anden gang.
Da jeg også sætter noget Cthulhu op ellers
Jeg skal vide noget mere
altså... hvad mener du når du siger fra næste måned ?

Kasper Weinkouff
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 2. sep 2014, 19:53

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Kasper Weinkouff » søn 21. sep 2014, 23:10

Hele pointen er, at det er en række one-shots, så deltagelse hver gang er ikke nødvendigt. Hver mission skal løses med de karakterer der er tilstede, så vi ikke er afhængige af deltagelse. Flere spillere giver blot flere optioner.

Med i næste måned menes der oktober, så den første gang vil efter planen være om ca. 3 uger, og derefter hver anden weekend. Det kan også være at jeg kører en enkelt onsdag engang i mellem - hvis der er tilslutning.

Alt i alt løst og ikke karakter- og spillerafhængigt. 2-6 spillere per gang er fornemt ;-)
This is the law: The purpose of fighting is to win. There is no possible victory in defense. The sword is more important than the shield and skill is more important than either. The final weapon is the brain. All else is supplemental.

Klaus Fischer
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 31. mar 2013, 11:38

Re: The Elite - US Special Forces rollespil

Indlæg af Klaus Fischer » man 22. sep 2014, 11:04

Jeg vil meget gerne deltage.. Med ekstra begejstring hvis du har en pre-made medic på lager..
I must not fear...Fear is the mind-killer...Fear is the little-death that brings total obliteration.

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster