Her er reglerne for strategi-delen beskrevet - efterhånden som der kommer flere regler til, vil disse også blive tilføjet til denne post.
Spilflow:
Spillet følger en løs runde-struktur. I starten af en runde, får alle spilpersoner ressource-indkomsten fra deres provinser, og alle tropper som blev rekrutteret i sidste runde ankommer. Herefter har spillerne tur, en efter en, som følger følgende flow:
- I starten af en spillers tur, vil han modtage scout reports fra provinsen som han har sendt scouts for at udforske, og kan herefter vælge en ny provins til at scoute, som grænser til enhver provins han kontrollerer, eller er allieret og linket med.
- Hvis spilleren har tropper som er i bevægelse, vil de nu ankomme til deres destination. Hvis dette udløser kamp, udkæmpes denne. Tropper med samme destination ankommer samtidig, med mindre spilleren har valgt noget andet, også selvom de kommer fra forskellige provinser.
- Herefter tjekkes der for random event, og hvis der kommer en random event, rollespilles denne. En random event kan være enten god eller dårlig, men det er spillerens håndtering af den som i sidste ende afgør effekten.
- Hvis der er andre tidsbestemte/forsinkede events, så indtræffer de herefter.
- Spilleren kan nu rollespille sin tur. Han kan kommunikere med linkede provinser, rekruttere, bevæge tropper, kaste formularer, og lign.
- Spilleren giver turen videre til næste spiller. Hvis alle spillere har haft tur, så starter næste runde.
Provinser og ressourcer:
Når spillet starter, så kontrollerer spillerne hver især deres startprovins. En provins kan udforskes ved at sende en scout til provinsen. Jo flere gange man scouter samme provins, desto flere oplysninger om synlige ressourcer, militær tilstedeværelse samt provinsens hersker og hans holdning til spilleren, vil der være til rådighed. At scoute en provins giver også adgang til at kommunikere med provinsens leder (hvis der er en). Scouts kan sendes til en hvilken som helst provins som grænser til en provins som spilleren (eller en af hans allies) kontrollerer. Det er også muligt at scoute allied provinser.
En provins har følgende egenskaber:
- Indkomst i guld pr. tur.
- Indkomst i mana pr. tur. (fordelt per type).
- En provins kan have en leder (NPC eller spiller), eller være ubeboet. Provinsens leder vil have en holdning til spillere som de har talt med, som vil være enten fjendtlig, uvenlig, neutral, venlig, eller allieret (sidstnævnte sker som regel kun efter rollespil og/eller bestikkelse, mens førstnævnte oftest også kun sker efter rollespil, eller dårlige random events).
En provins giver sine (opdagede) ressourcer til den kontrollerende spiller i starten af hver runde.
Spilpersoner:
Spilpersoner bygges med 3 point, som de kan fordele mellem de 4 typer af low magic (jord, vand, ild, og luft). De kan også vælge at bruge 1 af disse point på at starte som en non-standard race (disse har som regel adgang til f.x. specielle tropper eller bedre ressourcer i deres hjemprovins)
Magi:
Magi kan bruges på to forskellige måder. Dels kan magi bruges mens spilleren rollespiller sin tur. Spilleren foreslår en effekt, og GM vil ud fra spillerens magityper bestemme hvad effekten præcist er, om spilleren har nok magipoint til at kunne forme den effekt, og hvor mange manapoint af de forskellige typer formularen vil koste. Dels kan en spiller som er involveret i en kamp, kaste en af de forud-definerede kampformularer umiddelbart inden kampens start, hvis han har de krævede magityper og mana. Herefter vil denne formular påvirke kampens udfald som angivet i reglerne.
Kampregler:
Når tropper kommer i kamp, udkæmpes kampen af en computer, hvorefter GM vil fortælle kampens forløb og resultat. Men reglerne gives her, så det er muligt for spillerne på forhånd at vurdere deres odds for at vinde en given kamp.
En hær består af en eller flere units. En unit har tre egenskaber i kamp: Attacks, Survivability, og importance.
Attacks består af en værdi, en fase som angrebet bruges i (afstandsfasen eller nærkampsfasen), samt en angrebstype.
Survivability er en værdi som viser hvor mange angrebspoint enheden kan absorbere i kamp før den dør.
Importance er en værdi imellem 1 og 10, som angiver rækkefølgen af hvornår enheder dør.
Kampe opdeles i to slags faser:
Først er der afstandskamp-fasen. Alle enheder på hver side som har afstands-angreb, lægger angrebsværdien fra disse angreb sammen (således vil en side med to bueskytter som hver har 1 i afstandsangreb, gøre 2 i skade totalt i denne fase). Hefefter vil hver side give sin skade til modstanderhæren samtidig. Det fungerer ved at skadepoint først fordeles imellem de af fjendens enheder som har mere end 1 i survivability. Når alle fjendens enheder er nede på 1 i survivability, og der stadig er mere skade tilbage, så vil denne skade fordeles på fjendens units med 1 i importance, derefter 2, osv.
Hvis der stadig er tropper tilbage på begge sider, køres der nu nærkampsfaser hver tur, indtil kun den ene side har tropper tilbage. Hver hær lægger summen af alle nærkamps-angreb sammen, og fordeler dem på modstanderen, som beskrevet herover. Til sidst vil den ene hær være løbet tør for units, og slaget er vundet, da survivability ikke heles imellem faser.
Hvis det bliver umuligt for hærene at skade hinanden, så bliver angriber tvunget tilbage i den provins han kom fra.
De ovenstående kampregler kan påvirkes af magi og andre effekter som beskrevet i posten herunder.