Computeren informerer: Der findes en nyere version af dette review af SimCity 2013
Stol på EA - EA er din Ven!
Clearance-level: INFRARED
Vær hilset, Borgere!
Som følge af det nære samarbejde imellem service-firmaet EA og Computeren (samt en ikke nærmere specificeret donation til den lokale højprogrammør-gruppe), har Computeren besluttet at den ildhu som EA viser for at følge Computerens fantastiske arbejdsprocesser og klagehåndtering, skal belønnes med en troværdig og upartisk anmeldelse af deres nyeste produkt SimCity (dette produkt erstatter alle tidligere produkter med navnet SimCity). Det er derfor min store fornøjelse at tage en kort pause fra mine kommentator-pligter i ZAP, således at jeg kan tjene Computeren i denne opgave (fornøjelse er en pligt!)
SimCity er en såkaldt by-simulator (en by er lidt som AlphaComplex, bare udendørs). Spilleren starter med et lille stykke land, og skal så forvandle dette stykke ineffektive jord til en gloværdig by. Til det formål har han en simuleret gruppe af Borgere (kaldet Simmers), en mængde af simulerede credits (kaldet Simoleons), samt en lang række værktøjer som kan købes for disse simoleons. Han skal så bygge den nødvendige infrastruktur (el, vand, vejnet og lign.), og hjælpebygninger (som f.eks. politistationer, skoler og brandsationer) for at tiltrække simmers til sin simulerede by (i form af zoner med boliger, industri og butikker). Samtidig er SimCity en et såkaldt "reboot", dvs. en forædling af et forældet produkt således at dets fokus kan flyttes væk fra gammeldags ting såsom såkaldt "gameplay", "kompleksitet" og "dybde", og i stedet erstattes med moderne dyder såsom "hi-res grafik", "simplificering strømlining" og "DLC".
Kommunistiske forrædere har især nævnt fem punkter som værende problematiske med det nye SimCity, og det er derfor min naturlige borgerpligt at afvise disse forræderiske såkaldte "argumenter" som den kommunist-propaganda de er.
1) Pris og dag 1 DLC
Det måske vigtigste spørgsmål for en kommende forbruger er naturligvis prisen: Hvor mange credits for det fulde spil? Den fuldstændige udgave af spillet, kaldet Digital Deluxe Edition, koster $79.99 (Sektor USA credits), som i sektor DK credits svarer til ca 455 DKR (inkl. regions-krydsnings-administrationsgebyret bliver det det faktiske beløb naturligvis 599DKR - ved at læse forgående sætning har du forpligtet dig til at betale dette gebyr til EA hvis du køber den fulde udgave af spillet)
Inkluderet i denne pakke er naturligvis en passende mængde af dag-0 DLC - med i pakken får du f.eks. hele tre forskellige slags skins til dine bygninger, samt mulighed for bygninger som huser dels en superhelt og dels en superskurk - hver for sig ville disse pakker koste en væsentlig sum credits, og det ville naturligvis ikke være passende at inkludere disse i grundspillet, så slå til nu! Overpris er obligatorisk, og holder økonomien i gang! Og med hele 4 pakker dag-0 DLC, så kan vi vist også lykkeligt forvente yderligere unlocks forbedringer i fremtiden, som vi også ser i den fair prissatte Sims 3 serie. Som EA selv siger: "STEAM-udsalgspriser devaluerer EA's Intellectual Property"
2) DRM og instabilitet
Med forræderisk effektive spil-distributions-platforme som STEAM og gog.com på markedet, har jeg hørt mange borgere udtrykke deres bekymring over hvorvidt EA nu har tænkt sig at fornedre deres fantastiske produkt til at blive distribueret via en af disse. Til disse bekymrede borgere har jeg en glædelig nyhed: SimCity vil udelukkende sælges via EAs egen platform, Origin. Som en ekstra bonus, kræver spillet derfor naturligvis også en konstant internetforbindelse (som ethvert andet moderne spil), og herudover har EA taget det ekstra skridt at de passer på dine virtuelle byer for dig på deres egne servere, i stedet for at disse gemmes på din egen terminal. På den måde fristes spilleren ikke til selv at kunne gemme og tage sikkerhedskopi af sine byer i tide og utide, og samtidig sikrer EA at deres spillere nemt kan opfordres til at flytte videre til det næste SimCity spil når det engang kommer, i stedet for at kunne spille videre i det til den tid forældede og derfor uværdige SimCity som de har købt nu.
Vi kan vist alle være enige om at tålmodighed er både en dyd og en pligt - derfor har EA naturligvis sørget for at massevis af de folk som havde forudbestilt deres spil til den fordelagtige pris ovenfor, i de seneste dage siden spillet blev åbnet ikke har været i stand til at komme i kontakt med EA's servere, og derfor ikke har kunne starte eller spille deres spil. I stedet er de blevet mødt af en munter skærm som på afstressende vis replikerer den produktive ventetid som man oplever i sin lokale madudleveringskø. Fordelen er naturligvis at det giver køberen mulighed for en stilfærdig refleksion over hans indkøbte spil, og værdien af den rimelige pris han har betalt for sin forudbestilling. I øvrigt, som en af EA's talsmænd, Kip-O-Katsarelis har udtalt: "What we saw was that players were having such a good time they didn't want to leave the game, which kept our servers packed and made it difficult for new players to join" - det fremgår af dette klart, at ethvert serverproblem som spillere eventuelt måtte opleve, er fordi de eller andre spillere spiller spillet forkert.
Lad mig ved samme lejlighed understrege, at dette på ingen måde har haft indflydelse på at bruger-metascoren for SimCity i øjeblikket ligger på 1.5 (ud af 10) med 2264 stemmer - dette kan i stedet kun henføres til kommunist-mutant-sabotage. Husk: Glæde er Obligatorisk, og Forventningens Glæde er Den Største! At de profesionelle reviews ligger væsentligt højere har samtidig intet at gøre med at de fik lov til at teste spillet på særlige servere som kun blev brugt af en håndfuld testere, og enhver gentagelse af dette rygte (og af det endnu mere utænkelige rygte af de store professionelle medier skulle være afhængige af reklame-indtægter fra EA) vil være at betragte som forræderi, og vil blive straffet hårdt!
Endelig løber der ondsindede rygter blandt både brugere og anmeldere om at spilleres byer engang imellem forsvinder helt, eller at de såkaldt overbelastede servere ofte ikke gemmer byerne tit nok og derved taber store dele af spillernes fremskridt - for EAs og Computerens skyld, må der slås hårdt ned på sådanne ondsindede tanke-eksperimenter! Savegames er på EA-Computeren - så Stol på Computeren!
3) Ingen storbyer og færre features
I modsætning til tidligere spil (som nu er erstattet af SimCity), er der foretaget en del bortskæringer konstruktive justeringer - dette har alt at gøre med at sikre en mere brugervenlig oplevelse og en bedre performance, og intet at gøre med at ofre single-player til fordel for multiplayer og/eller kunne give værdige brugere muligheden for senere at købe de justerede features som DLC. Den måske mest forræderisk diskuterede af disse justeringer er reduktionen af det areal som en by kan fylde - fra at kunne simulere hele storbyer i tidligere spil, kan man nu simulere et par boligblokke, og deres spændende interaktion med andre boligblokke i regionen. Dette naturligvis fordi fortidens storbyer var ineffektive, og derfor ikke bør kunne replikeres i moderne simulationer. Ved samme lejlighed er undergrunden blevet afskaffet, og det samme gælder muligheden for selv at forme det terræn man senere bygger sin by i (hvilket jo er ganske realistisk, for hvem kunne dog have interesse i at forme sine omgivelser). Dog er der håb forude. EA's senior-programmører har udtalt at brugerne muligvis på et ikke nærmere defineret tidspunkt som kronologisk ligger et kortere eller længere stykke fra nu, muligvis vil få en potentiel mulighed for måske at kunne få større område at bygge sin by i. Denne præcise udmelding melder samtidig intet om hvorvidt dette vil være i form af betalt DLC, men man må antage at senior-programmørerne som altid vil forvente en obligatorisk bonus for deres hårde arbejde - det må trods alt have taget en del tid at omdesigne spillet til at have fjernet disse features fra starten, og det arbejde må jo naturligvis belønnes! Støtte af service-firmaer er Obligatorisk!
4) Obligatorisk Opfordring til multiplayer
I en revolutionerende nytænkning, som intet har at gøre med den nuværende trend med social gaming, har senior-programmørerne bag SimCity naturligvis besluttet at multiplayer er obligatorisk. Som en af senior-programmørne har udtalt, "byer er forbundne, ikke øer", og EA's egne forvaltere har jo ofte meldt ud at kun taber-Borgere sætter pris på single-player. Af samme grund er spillets mechanics naturligvis bygget op så et byområde er for småt og for ressource-fattigt til at kunne fungere som selvstændig by. I stedet kan hver enkelt by i regionen styres samtidig af forskellige spillere, og kan derved hjælpe hinandens byer med penge, ressourcer, og lign. Det betyder naturligvis at en single-player spiller er nødt til konstant at hoppe rundt imellem "småby-øerne" i regionen for at sikre at de hele tiden understøtter hinanden perfekt, men vi kan nok hurtigt blive enige om at det er en lille pris at betale for et så fantastisk nytænkende koncept som overflødig multiplayer.
Men den måske største bonus ved denne nye ide, er at det nu er muligt for spillere at gøre spillet meget mere surt udfordrende for deres medspillere. Problemer såsom forurening og kriminalitet spreder sig til alle andre byer i regionen, og på den måde kan en spiller få den realistiske fornøjelse af at spille perfekt, men alligevel få spoleret sin oplevelse - det er et revolutionerende koncept, som længe har eksisteret i andre mere action-prægede spil, og som nu endeligt er kommet til simulations-genren (og man derfor har spændingen ved at få ødelagt udfordret mange timers arbejde, i stedet for mange minutters). Og da byerne er afhængige af hinanden, så kan det at en enkelt spiller ikke længere ønsker at spille spillet starte en kædereaktion, som kan få andre spilleres byer til at bryde sammen, helt uden at de selv behøver at have indflydelse på dette. Det er et fantastisk koncept, som vi som borgere må håbe snart spreder sig til andre traditionelle single-player-spil. Jeg er f.eks. sikker på at kabaler kunne blive meget mere underholdende, hvis fjend...modspil... medspillere f.eks. kunne fjerne kort mens kabalen var i gang. Kun fantasien sætter grænser - fantasien om en smuk vidunderlig verden, hvor menneskeheden arbejder sammen imod fælles mål, uden den mindste trang til griefing, kedsomhed eller mangel på dygtighed. Det er ærefrygtindgydende at observere hvordan EA føler at verden nu er kommet til dette punkt.
5) EA-style kundeservice
Vedrørende dette emne, kan jeg fortælle at EA naturligvis ønsker at yde den bedste service til de mange få personer som uventet og som følge af kommunist-sabotage måtte have problemer med SimCity. Da service-niveauet i Alpha Complex jo som bekendt er så tæt på perfektion som det kan blive, har Computeren derfor gladeligt udlånt et par af sine senior tech support Borgere til EA. Et eksempel på en korrespondance imellem en hjælpsom supporter og en trofast og tålmodig kunde kan ses herunder.
Konklusionen
Som det kan ses af det ovenstående, så er der ingen undskyldning for ikke straks at købe det nye SimCity. Hvilke småproblemer der eventuelt måtte være en svag chance for at en vilkårlig borger kunne opleve, garanterer EAs PR-afdeling for vil være løst snarest muligt - og EA støttes af Computeren.
Så Stol På EA/Computeren! EA/Computeren er Din Ven! Forbrug er Obligatorisk!
Et forræderisk rygte vil vide at STEAM-platformen tilbyder Sim City 4 til væsentligt færre credits, og med væsentligt færre problemer, men dette skal naturligvis ikke tages som en opfordring til ikke at støtte EAs nye erstatningsprodukt og forretningsmetoder, da disse er i fuld overenstemmelse med Computerens standarder.