World Building

Til udveksling af gamemaster erfaringer, link til GM ressourcer, og spørgsmål om at være GM.
Besvar
Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

World Building

Indlæg af René W. Nielsen » man 20. feb 2012, 10:53

Ressources eller Kommentarer til worldbuilding.

Dette er lige så meget for at skabe et fokus på worldbuilding som en del af GM's Arbejde.

Dette vil stille og roligt blive viderbygged desto flere inputs der kommer og desto mere tid jeg har til at skrive disse posts.
Life is a tale of memories...

RasmusJ
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 17. maj 2011, 07:07
Geografisk sted: Sorø 4180

Re: World Building

Indlæg af RasmusJ » søn 11. mar 2012, 10:50

hvad er nogle af de vigtigste punkter for at lave ens egen world

Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

Re: World Building

Indlæg af René W. Nielsen » man 12. mar 2012, 12:40

Det vigtigtste må uden tvivl være at have et formål med din Verden.

Det kommer lidt an på din GM stil og hvordan du eventuelt opbygger scenarier og hvordan disse udformes. Lidt i tråd med World vs Plot. Eller om det er et tanke eksperiment. And so forth.

Der er selvfølgelig nogen gode ting ved at benytte metoder og nogen problemer. Derfor er der spil som ligger mere op til den ene metode frem for den anden (Spil Fokus). GM stil kommer også meget ind i billedet.

Her er der nogen metoder
Top-Down Metode
Du starter med at lave en verden (Kosmos->Gods->Geografi->Riger->NPC->Historie).
Hvad er fordelene ved Top-Down Metoden?
Hvad er ulemperne ved Top-Down Metoden?


Bottom-Up Metode
Man starter i en lille by/hvor end man begynder, og verdenen udvikler sig mens spillet bliver spillet.
Hvad er fordelene ved Bottom-Up Metoden?
Hvad er ulemperne ved Bottom-Up Metoden?


*Man skal lige meget hvad overveje flere ting, men det første du skal overveje er*
Formål? Hvorfor bygge en verden? Hvad skal den bruges til?

I sammenhæng med Formål kan du overveje hvilken af ovennævnte metoder passer til dit behov, og i hvilket omfang de passer - da man sagtens kan kombinere metoderne

((Der ligges op til debat om dette emne, da hver GM har en "metode" de foretrækker - For mere konkrete svar/spørgsmål tilrådes det at man starter en ny tråd, så dine specifikke behov kan blive opfyldt))
Life is a tale of memories...

Jonaz van der Zee
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 11. mar 2012, 20:28

Re: World Building

Indlæg af Jonaz van der Zee » tirs 13. mar 2012, 22:38

Personligt har jeg ikke gjort mig meget i world-building endnu, men den lille del jeg har, har som regel været:
Mine PC's skal have en by at være i.
*makes city name*
Og så har jeg ikke fået gjort mig mange flere tanker omkring det.
Det gør som regel at min verden er meget plot orienteret og udvikler sig som spillerene tager actions. Det gør dog også at min verden er meget reaktiv frem for selv-kørende. Det vil sige at der ikke er mange konflikter som players ikke er en del af.
I mit næste scenarie har jeg dog planer om at lave en verden, lave konflikter og problemer som den verden har og så lade spillerne rejse rundt og så blive en del af de konflikter. De konflikter de ikke rør ved, vil dog stadig udvikle sig og have en effekt på verdenen.
Jonaz Falbe-Hansen van der Zee

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster