Senarier - De forskellige typer

Til udveksling af gamemaster erfaringer, link til GM ressourcer, og spørgsmål om at være GM.
Besvar
Brugeravatar
René W. Nielsen
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 21. maj 2011, 16:43

Senarier - De forskellige typer

Indlæg af René W. Nielsen » tors 8. nov 2012, 12:00

Jeg har tre som jeg hovedsaglig tænker på her, og man skal være velkommen til at kommentere på dem og skrive nye. Det jeg har i sinde at åbne op for her er en dialog/debat omkring de forskellige "former" et senarie kan have. Det er dog overfladisk i den form at det i denne tråd ikke er intentionen at dykke ned i et givent senarie men at tale om rammer for et.

1: Con-Senariet
Et kort og ofte meget konkret (koncentreret) senarie. Da man ofte i con sammenhæng har meget lidt tid til at få det kørt af stablen, bliver der brugt meget lidt tid på character creation og dervil ofte være detaljer som er udarbejdet på forhånd for at få spillet til at kører (ofte i en specifik retning). Con-Senariet har ofte mellem 3-6 timer til at løbe af stablen. Derfor er det hensigtsmæssigt hvis spiller kan sætte sig og på under 30min kan have en karakter de kan spille (og helst forstå i et rimelig omfang).

2: Senariet
Et længere senarie som ofte har en del ukoncentreret dele. Senariet i sin heldhed vil ofte tage mere end 12+ timer at spille igennem i koncentreret form, derfor kan det bruges til f.eks. ungdomsskole sammenhæng hvor man har 2½ time om ugen i en lidt længere periode hvor der er mange pauser. Man har derfor mulighed for at bruge en del længere tid til PC kreationen. Det vil dog stadig være hensigtsmæssigt ikke at bruge mere end 3 timer på dette. Disse spil ligger ofte (men ikke altid) op til at en spiller tager stor del i kreationen af det han/hun skal spille i løbet af senariet.

3: Det lange Senarie (Campaign)
Et meget langt senarie eller flere episoder eller adskellige senarier der er skrevet sammen til en historie kan være inde for denne kategori. Campaign vil ofte tage meget lang tid at spille igennem i koncentreret form, og spilles ofte når en spil gruppen har perioder af 3-5+ timer i sammenhæng hvor man spille, og hvor man ikke bliver afbrudt af alt for mange pauser. Man bruger ofte rigtig lang tid på at lave karakterer til Campaigns og meget af processen ligger ofte hos den enkelte spiller.

Ovenstående er bare en kort beskrivelse af former som ofte ses. Hvis du har tilføjelse skriv dem endelig på så vi kan få dem added.

Debat:
  • Hvad gør forskellen i karakter kreationen for spillet?
    for spilleren?
    for spilmesteren?

    Hvad gør forskel i tid for spillet?
    Hvilken form er den bedste?
((Er der andre ting som man kunne tænke sig at starte en debat omkring skal i være velkommen til at starte))
Life is a tale of memories...

Brugeravatar
Morten N Andersen
Administrator
Indlæg: 294
Tilmeldt: tors 5. maj 2011, 20:50
Kontakt:

Re: Senarier - De forskellige typer

Indlæg af Morten N Andersen » tors 8. nov 2012, 12:24

Man kan også ofte med fordel pregenerere characters fuldstændigt til con-scenarier, så spillerne ikke behøver at bruge tiden på det, men bare hurtigt kan sætte sig ind i den rolle som de skal spille. Det er især forventningen hos spillere som deltager meget i "profesionelle" conner, da dette er standarden der (se nedenfor)

To varianter:

1b) Det færdige con-scenarie - på især "profesionelle" conner sker det typisk at scenarie-forfatter og GM/GMs ikke er samme person (så man f.eks. kan køre samme scenarie flere gange på samme tid). Disse scenarier er af samme grund oftest nedskrevet meget detaljet (inkl. pregenererede characters), og GMs rollen er at "vække scenariet til live". GM har typisk fået scenariet til gennemlæsning på forhånd, og characters er tæt integrerede i den historie som skal "fortælles" under spillet. Dette er en meget effektiv form for narrativistiske scenarier.

2b) Det færdige scenarie, skrevet af en anden, f.eks. scenarier som oprindeligt var skrevet til conner, scenarier som er udgivet til et bestemt system, etc. Disse har ofte pregenererede characters, og sparer GM for en del forberedelsestid. Især Shadowrun har en hel "under-industri" af spilleklare færdiglavede scenarier.


Ifht. effekten af pregens, vil jeg personlig mene at det giver mulighed for en mere "tight" historiefortælling, men på bekostning af at spillerene kan have en større afstand til deres character, især hvis det er en character som ikke matcher deres egen personlighed særligt godt. Af samme grund har jeg ofte oplevet at det kan give god effekt at have bestemte personer i tankerne til bestemte characters man pregenner, hvis man har en ide om hvilke spillere man får.

Et andet godt værktøj er brugen af arketyper (den listige character, den intelligente men tilbageholdende character, den kampgale character etc.) da de fleste vil kunne udfylde disse "skabelonener" godt nok til at spille dem overbevisende (især hvis de ser mange film/læser mange bøger/spiller mange computerspil).
Morten Nygaard Andersen
Webmaster

xeenochrist
Indlæg: 64
Tilmeldt: tors 11. apr 2024, 08:39

Re: Senarier - De forskellige typer

Indlæg af xeenochrist » tors 11. apr 2024, 08:53


Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst